Aanbieders

  • VWO

    VWO is an A/B testing and Conversion Optimization Platform that helps boost conversions by...
    Lees verder
  • Omniconvert

    Omniconvert is werelds enige complete oplossing voor Conversion Rate Optimization (CRO) di...
    Lees verder
  • Convert

    Betaalbaar Enterprice Testing & Personalisatie

    Convert Experiences maakt h...
    Lees verder

A/B testing: A en B


Het woord A/B testing zegt het al een beetje. U kunt uw webshop hierbij testen in twee varianten, A en B. Zo zou u bijvoorbeeld kunnen testen welke kleur buttons het beste werkt in uw shop. Zo zou u de ene helft van de bezoekers de oorspronkelijke kleur buttons kunnen laten zien (versie A) en de andere helft een aangepaste kleur (versie B). Vervolgens kan er geanalyseerd worden welke kleur het beste werkt en kunnen aan de hand van de uitkomsten optimalisaties worden doorgevoerd. Uiteraard zijn er ontelbaar veel mogelijkheden voor A/B testing van uw webshop. Het kan gaan om hele grote aanpassingen, maar u kunt ook dat ene kleine dingetje testen wat, misschien zonder dat u het weet, voor grote verandering kan zorgen.

Andere “A/B testing” mogelijkheden


Bovenstaande A/B testing tools bieden daarnaast vaak nog andere mogelijkheden naast A/B testing. Zo zijn split testing en multivariate testing ook veelgebruikte testprogramma’s. Met split testing kunt u bestemmings-URL’s aanpassen, hierdoor krijgt bijvoorbeeld de ene helft bestemmingspagina A te zien en de andere helft B. Met multivariate testing is de complexere variant van A/B testing. Hierbij kunnen alle mogelijke combinaties worden gemaakt.

Bruikbare informatie


Wanneer u met A/B testing aan de slag gaat, kan dit behalve positieve ook negatieve resultaten opleveren. U kunt er bijvoorbeeld achter komen dat een huidige indeling van uw webshop totaal niet goed werkt of gebruiksvriendelijk is. Echter, negatieve resultaten leveren juist ook weer zeer bruikbare informatie op voor webshopeigenaren. Wellicht is een A/B testing uitkomst niet altijd even gewenst, maar u weet wel wat u kunt doen om hier verbetering in aan te brengen. Het kan zijn dat u met uw webbouwer contact op moet nemen om het een en ander aan te laten passen, waarvan uit de A/B test blijkt dat dit het beste resultaat oplevert. Alles wat u met A/B testing test, heeft te maken met hoe bezoekers zich in uw webshop gedragen en dit gedrag wil iedere webshopeigenaar natuurlijk zo goed mogelijk kunnen sturen.